Christine Preuß

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In den Gemälden von Christine Preuß treffen flirrende Farbnebel auf pastose Strukturen, um einander zu durchdringen, sich aufzulösen und anschließend wieder zu Behauptungen aus Farben, Formen und Pinselstrichen zu verdichten. Die meist großformatigen Arbeiten, teils auch als Diptychen gedacht, evozieren oft Landschaften in hell oder auch dunkel leuchtenden Farben oder lassen an Tiefsee, Nachthimmel oder BIlder des Weltalls denken.  Durch das Nebeneinander von scharfen und unscharfen Bereichen, von verwischten Partien und geometrischen Linien entwickelt die Malerei aus sich heraus einen Sog, der den Blick lenkt. Dies verleiht der Bildfläche etwas Ungreifbares, so dass man ihr eher ausgesetzt ist als sie aktiv zu betrachten.

Christine Preuss focuses on collective and individual memories. She takes sources for her artworks among others from images in magazines or from strangers’ private photographies, which she finds on flea markets. In the paintings this source material gets combined with the artist’s personal associations in a conscious or unconscious way and gets classed with new coherences as a result. Thereby the question of criteria which determine the choice of a certain source image – especially when a past event of unknown peoples’ lives gets chosen – is constantly posed: Does one choose a certain photography, because it reminds of episodes one has experienced in one’s own biography? Or are it rather formal aspects such as the monochrome black-and-white aesthetics which constitute the charm of the photos? The special significance of the portrait in Christine Preuss’ artworks can be explained by her wish to remove with each applied coat of paint layer by layer from a person’s visual identity in order to be able to recognize their inner essence, if only in an apparitional way. Preuss’ paintings don’t tell any stories – they are too collage-like for that and are composed after formal principles too spontaneously; but one can guess that behind the figures there is a story which cannot always only be a subjectively constructed one. A story also shines through the abstracted color compositions which remind of pictures of the universe and supernatural light phenomena. Due to the juxtaposition of sharp and blurry areas, of smudgy parts and geometric lines the paintings generate an undertow which directs the viewer’s look. The densification of color also means a “clearance” (not extinction!) of the representational. This gives something impalpable to the painting surface so that the viewer is more exposed to it rather than being an active viewer.

Vita

2007-2013 Klasse für freie Malerei und Kunsterziehung an der Akademie der Bildenden Künste Nürnberg (Prof. Michael Munding)

2006/07 Praktikum Bühnenmalerei, Staatstheater Nürnberg

1987 geboren in Forchheim 2006 Abitur am Gymnasium Höchstadt

Ausstellungen

2010 “Fernbeziehung”, Gartenhaus der AdBK, München; “Er steht, sie hängt, ich mach das Licht aus” im Rahmen der “ZAKK”-Ausstellungsreihe; “Import – Export” Gruppenausstellung in der Akademiegalerie Nürnberg; “SALAD BOWL” aus der “ZAKK”-Ausstellungsreihe, Ausstellungshalle der AdBK Nürnberg

2009 Morat-Institut für Kunst und Kunstwissenschaft, Freiburg Art Academy of Latvia, Riga “Eingriff”, A.K.T. Kunstverein Amberg “Gemaltes und Geschnitztes”, Galerie im Hinterhof, Ansbach

2008 Kunstmesse Nürnberg ´08, Klassen Munding und Reuter in der Akademie-galerie Nürnberg “Hier”, Galerie Amyz Bus, Nürnberg “Der Aufbruch nach Turku”, Pflegschloss Schrobenhausen

Auszeichnungen

2012 Kunstförderpreis der Stadt Lauf, 1. Preis

Abbildung im Kalender der LfA Förderbank Bayern

2008 Klassenpreis